Jehněčí speciality 

 

Zajímávé recepty na přípravu jehněčího masa najdete v odkazu "Kuchařka" 

 

 

Kuchyňská úprava jehněčího masa (příprava k tepelné úpravě) 

Pro kuchyňskou úpravu používáme pouze maso řádně vyzrálé, neboť jen u takového masa je zaručená jeho št‘avnatost, křehkost, chuť a vůně. Při úpravě masa je třeba důkladně odstranit případný tuk a jednotlivé části pečlivě od­blanit a zbavit šlach.

 

 

Jehněčí maso ve výživě  

K aktivnímu a zdravému způsobu života potřebuje každý člověk kromě jiného také pří­znivé složeni nejdůležitějších živin. Jehněčí maso určitě splňuje dnešní požadavky na zdra­vou a plnohodnotnou výživu svojí vysokou biologickou a dietetickou hodnotou. Vyznačuje se, kromě své typické vůně a chutí, dobrou stravitelností, vysokým obsahem důležitých aminokyselin, vitamínů a minerálních látek. Díky svému složeni rovněž příznivě ovlivňuje metabolismus cholesterolu, a tak plně vyhovuje současným trendům v gastro­nomii. Podle novozélandských údajů postačí 100 g jehněčího masa pokrýt doporučenou denní potřebu bílkovin z 30-40 %‚ zinku z 23 %‚ vitamínu B 12 z 56 % a aminokyseliny niacinu z 27 %. Porovnání kalorické hodnoty a obsahu tuku s jinými druhy mas podle stejných pramenu vypadá takto:  

 

 

 

Druh masa (100 g)               Kcal                  KJ              Tuk v g

 jehněčí                              220                  921                   13
 hovězí                                283               1185                    18
 vepřové                              345               1444                    21
 husí                                    364               1524                    20

 

 

 

 

 

 

 

Rožnění jehněte

Ujasněte si počet účastníků. Počítejte 30 až 50 Dkg masa v syrovém stavu na jednoho dospělého účastníka ( horní hranici však volte individuálně). Z beránka o živé váze 38 Kg získáte jateční trup o váze cca 20 Kg (s kostmi) to je asi 20 - 28 dobrých porcí. Beránka můžete i naplnit, třeba kuřecím se žampióny nebo klobásami. Jat. trup berana musíte alespoň 3 - 5 dnů předem nakořenit směsí soli, česneku, oregána, oleje, pepře a papriky (nebojte se použít fantazii). Uložte v chladnu , otáčejte, polévejte a hlídejte. Pokud nemáte možnost použít speciální troubu na rožnění , rožněte na roštu přímo nad ohništěm. Vytvořte jámu 1m širokou 2m dlouhou a 20 cm hlubokou. Spalte spoustu dřeva ( z listnáčů, nejlépe buk), až jámu naplníte žhavým popelem. Vložte berana  dobře zabaleného v alobalu cca 70 - 90 cm nad oheň. Pomalu přikládejte a stále otáčejte asi 3 - 4,5 hodiny, pečte pomalu, dbejte aby žár byl všude stejnoměrný, zejména pod kýtami a krkem. Odbalte alobal. Pozor, odchytněte z alobalu výpek (šťávu). Dále opékejte až povrch zezlátne.